Co to znaczy dobry serwis dla klientów? Cz. IV
Czym jest dobra usługa?
Trójka badaczy zagadnień jakości usług: Zeithaml, Parasuraman i Berry, sformułowała tzw. pięć „luk jakości”, z jakimi możemy spotkać się w usługach (także w usługach weterynaryjnych):
- Lekarz nie zna i nie rozumie lub opacznie rozumie oczekiwania i potrzeby klienta. Wykonuje usługę niezgodnie z oczekiwaniami (wymaganiami) klienta.
- Nasze możliwości i standardy, jakie sami sobie założyliśmy, są nieadekwatne do wymagań klienta. W takiej sytuacji powinniśmy odstąpić od wykonania usługi.
- Wykonana usługa jest poniżej naszych możliwości standardów, jakie sami sobie narzuciliśmy i stosujemy.
- Wykonawca usługi obiecywał więcej, niż faktycznie wykonał. Jakość usługi jest niższa niż obiecana.
- Wykonana usługa jest poniżej oczekiwań klienta. Luka piąta jest wynikiem jednej lub wszystkich pierwszych czterech luk.
Do tego momentu przeanalizowaliśmy wiele elementów składających się na pojęcie „dobry serwis dla klientów”, ale nie padło pytanie: „po co tym się zajmować?”. Jedną z odpowiedzi jest schem. 1.
Badania amerykańskiej firmy konsultingowej Marketing Metrics dowodzą, że prawdopodobieństwo ponownej sprzedaży usług klientowi zadowolonemu wynosi od 60 do 70%, usługobiorcy, który był niezadowolony, od 20 do 40%, a klientowi, który nigdy nie korzystał z naszych usług, tylko od 5 do 20%.
Inne badania wykazały, że przeciętna amerykańska firma traci rocznie od 20 do 40% klientów. Łatwo wyliczyć, ile to kosztuje. Załóżmy, że mamy 2000 stałych, aktywnych klientów, z których każdy korzysta z naszych usług 1,5 raza rocznie. Załóżmy, że jedna wizyta daje przychód 50 zł. Jeżeli utracimy 20% klientów, czyli 400 zł, to w ciągu roku stracimy 30 000 zł (400 x 1,5 wizyty x 50 zł). Najczęściej nie dostrzegamy tej straty, ponieważ udaje nam się pozyskiwać nowych klientów.
Nie należy jednak zapominać, że liczba klientów na danym terenie jest zwykle stała. Jest to strata bezpośrednia. Nie należy jednak zapominać, że, jak wynika z badań rynkowych, każdy utracony klient opowie o swoim niezadowoleniu 11 osobom, a każda z nich – kolejnym 6 potencjalnym klientom. W efekcie jeden niezadowolony klient może nadszarpnąć naszą opinię u 66 potencjalnych klientów. Gdyby założyć tak jak poprzednio, z liczby 66 potencjalnych klientów utraciliśmy 20% (takie jest prawdopodobieństwo zakupu naszych usług), czyli 13 osób. Podsumowując, można stwierdzić, że jeden niezadowolony klient z pewnością doprowadzi do utraty 13 potencjalnych klientów.
Nie zawsze mamy świadomość niezadowolenia z naszych usług. Badania statystyczne dowodzą, że tylko 4% niezadowolonych klientów powie nam o swoim niezadowoleniu, a o pozostałych 96% nigdy się nie dowiemy. Dla wyobrażenia skali zjawiska przeprowadźmy krótkie wyliczenie. Jeżeli w ciągu miesiąca zastrzeżenia zgłosił tylko jeden klient, to z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że było ich 25.
Tak jak poprzednio, możemy wyliczyć, że jeżeli jeden niezadowolony klient doprowadza do utraty 13 potencjalnych klientów, to 25 niezadowolonych usługobiorców pozbawia nas 325 klientów (13 x 25). Upraszczając, można stwierdzić, że klient, który mówi nam, że jest nieusatysfakcjonowany, a jego niezadowolenie nie zostanie przez nas uwzględnione, komunikuje nam, że oto utraciliśmy 325 potencjalnych klientów. Pozostaje nam mieć tylko nadzieję, że przytoczone badania dotyczyły szerokiego rynku usług i nie w pełni dotyczą rynku usług weterynaryjnych.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2811 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Wiek ma ogromne znaczenie podczas stawiania diagnozy
Lek. wet. Justyna Domagała tytuł inżyniera zootechniki uzyskała w 2016 r., a tytuł lekarza weterynarii – w 2019 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Po studiach swoją wiedzę poszerzała podczas stażu w Szpitalu dla Koni Equivet, w którym później uzyskała zatrudnienie. W latach 2021-2024 swoją pracę skupiała na internistycznym leczeniu koni oraz pogłębianiu wiedzy na […]
Biegunki u cieląt
Choroby układu pokarmowego przebiegające z biegunką stanowią jeden z głównych problemów występujących u cieląt i mogą być przyczyną śmierci w pierwszym miesiącu życia (1, 4, 5). Według europejskich danych literaturowych śmiertelność cieląt z powodu biegunek wynosi od 1,5 do 10% (4). Według innych autorów upadki cieląt z tego powodu dotyczą około 50% sztuk w stadzie […]
Czynniki wpływające na kolonizację mikrobiomu i dojrzałość układu pokarmowego prosiąt oraz jego prawidłowe funkcjonowanie
We współczesnym chowie trzody chlewnej wczesne odsadzanie jest skutecznym sposobem na poprawę produktywności loch, ale może również powodować stres odsadzeniowy u prosiąt. Odsadzanie to jeden z najtrudniejszych okresów w życiu prosiąt, który powoduje u nich ogromny stres i towarzyszy mu uszkodzenie morfologii oraz przepuszczalności jelit, a także wpływa na skład mikrobiomu (50). Ponadto po odsadzeniu […]
Kliniczna odsłona zapaleń jelit u koni
Stan zapalny jelit zalicza się do grupy schorzeń układu pokarmowego, które mogą powodować zaburzenia we wchłanianiu i trawieniu składników odżywczych. Występować mogą lekkie objawy pokarmowe lub też stany zagrażające życiu konia. Objawy wynikające ze stanu zapalnego jelit są wynikiem uszkodzenia, a czasem nawet nekrozy enterocytów, co może skutkować zanikiem kosmków jelitowych. W niektórych przypadkach może […]
Eliminacja zwierząt ze względu na stan chorobowy – przekonaj się, czy musi być dokonywana po potwierdzeniu przez lekarza weterynarii
Ważne Zgodnie z Kelw w uzasadnionych przypadkach lekarz weterynarii może rozważyć możliwość humanitarnego uśmiercenia zwierzęcia. Kto może uczestniczyć w eutanazji zwierzęcia w zlz W przypadku decyzji o eutanazji zwierzęcia w zlz właściciel będzie najczęściej poproszony o pozostanie w poczekalni lub opuści zlz po uzyskaniu decyzji, że zwierzę jest przewidziane do eutanazji. W eutanazji będzie uczestniczył […]
Wiek ma ogromne znaczenie podczas stawiania diagnozy
Lek. wet. Justyna Domagała tytuł inżyniera zootechniki uzyskała w 2016 r., a tytuł lekarza weterynarii – w 2019 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Po studiach swoją wiedzę poszerzała podczas stażu w Szpitalu dla Koni Equivet, w którym później uzyskała zatrudnienie. W latach 2021-2024 swoją pracę skupiała na internistycznym leczeniu koni oraz pogłębianiu wiedzy na […]
Echa 32. Kongresu Bujatrycznego w Cancun
Profilaktyka Kongres był również okazją do zaprezentowania kilku przełomowych produktów immunologicznych, które mają szansę wprowadzić na nowe tory prewencję znanych od lat jednostek chorobowych, sprawiających wiele kłopotów z punktu widzenia odchowu cieląt czy rozrodu. Mowa tu konkretnie o trzech nowych szczepionkach mających zastosowanie w profilaktyce Mycoplasma bovis, Cryptosporidium parvum czy wirusowej biegunki bydła (BVD). Nie […]