Zarządzanie zasobami ludzkimi – HRM (Human Resource Management) – w ZLZ. Cz. I
Przykłady pytań zamieszczonych w formularzu zgłoszeniowym mogą wyglądać następująco:
- Informacje ogólne:
- informacje kontaktowe (adres, numer telefonu);
- stanowisko, o które stara się kandydat;
- oczekiwania płacowe;
- od kiedy kandydat może podjąć pracę;
- skąd kandydat dowiedział się o wakacie;
- dlaczego chce pracować w tej firmie;
- czy ma pozwolenie na pracę w Polsce (dotyczy cudzoziemców);
- czy był karany (jeśli tak, to za co).
- Wykształcenie i odbyte szkolenia:
- nazwy i adresy szkół i uczelni, do których uczęszczał kandydat;
- czy ukończył szkołę i jaki uzyskał tytuł;
- stosunek do służby wojskowej;
- czy posiada dodatkowe szkolenia, uprawnienia, specjalizację.
- Doświadczenie zawodowe:
- nazwy i adresy dotychczasowych pracodawców;
- zajmowane dotychczas stanowiska;
- daty zatrudnienia;
- nazwisko i stanowisko przełożonego;
- jeżeli kandydat obecnie pracuje, czy można się skontaktować z przełożonym;
- dotychczasowa płaca (początkowa i obecna);
- powody zmiany miejsca pracy.
- Specyficzne wymagania proponowanego stanowiska:
- lista niezbędnych umiejętności lub wymaganego doświadczenia zawodowego;
- inne umiejętności, które mogą okazać się przydatne (np. jakie urządzenia potrafi obsługiwać?);
- czy może pracować w systemie zmianowym i w nadgodzinach (dyspozycyjność);
- czy ma ważne prawo jazdy;
- czy jest gotów na częste wyjazdy służbowe i dalekie podróże.
- Inne:
- lista referencji (zawodowych, nie prywatnych);
- oświadczenie o zgodności danych osobowych ze stanem faktycznym;
- zobowiązanie do wykonania i przedstawienia wyników niezbędnych badań lekarskich.
Pierwszy etap to analiza otrzymanych ofert i pierwsza selekcja złożonych ofert. Najlepiej, jeżeli oceny dokonamy wg jasno sformułowanych kryteriów, np.:
- kwalifikacje – 10 pkt;
- umiejętności – 20 pkt;
- doświadczenie zawodowe – 20 pkt;
- miejsce zamieszkania – 5 pkt;
- inne – 5 pkt.
W wyniku wstępnej selekcji zyskamy grupę osób, które zakwalifikujemy do rozmowy kwalifikacyjnej. Oczywiście przy niewielkiej liczbie kandydatów możemy wszystkich zaprosić na rozmowę. Rozmowa kwalifikacyjna ma dostarczyć nam – przyszłym pracodawcom – istotnych informacji o kandydacie, a także wstępnych odpowiedzi na pytania, jakie sobie wcześniej postawiliśmy.
Powinniśmy się do niej przygotować. Jest wiele publikacji poświęconych sposobom prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych. Ważne jest, abyśmy wiedzieli, jakie informacje chcemy uzyskać i czy kandydat spełnia nasze wymagania. Wymagania te należy jasno określić i sformułować pytania, które mają nam dostarczyć spodziewanych informacji.
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
POSTĘPOWANIA
w weterynarii