Świadoma obsługa klienta w ZLZ
Obsługa klienta w ZLZ
Obsługa klienta to szerokie pojęcie, które można rozpatrywać jako istotny nośnik wartości poprzez (Dembińska-Cyran, Holub-Iwan, Perenc, 2014, s. 36-37): określoną strategię kształtowania relacji z klientami, system bezpośrednich i pośrednich kontaktów z klientami, zestaw określonych czynności czy zintegrowane procesy marketingowe i logistyczne (ryc. 1). Obsługa klienta to proces zapewniania przewagi konkurencyjnej i tworzenia dodatkowych korzyści przez maksymalizację wartości całkowitej dla klienta. Według Payne’a obsługę klienta można traktować jako niezawodne dostarczanie klientowi dóbr i usług w uzgodnionym czasie i miejscu, stosownie do jego oczekiwań (Payne, 1997, s. 7).
Obsługa klienta oznacza więc zdolność przedsiębiorstwa do zaspokojenia potrzeb klientów pod względem czasu, niezawodności, komunikacji i wygody.
W praktyce obsługa klienta polega na zrozumieniu, kim jest klient, co myśli i czuje, co go drażni i denerwuje, a co zadowala, jakie są jego oczekiwania i potrzeby, oraz na znalezieniu najlepszego sposobu ich zaspokajania (Kuraś, s. 424).
To również odpowiedź na pytania dotyczące naszych konkurentów:
- jaki poziom obsługi zapewniają?
- jaki jest wynik porównania naszej obsługi klienta z ich ofertą?
Świadoma obsługa klienta to traktowanie go jako partnera, to chęć osiągnięcia porozumienia, zarówno na poziomie racjonalnym, jak i emocjonalnym.
Poziom obsługi klienta to zdolność ZLZ do zaspokajania potrzeb klientów pod względem czasu, niezawodności, jakości i wygody. Ustalenie wewnętrznych zasad obsługi właściciela zwierzęcia jest jedną z najważniejszych decyzji strategicznych ZLZ. Istotne jest zarówno ustalenie odpowiednich norm i standardów w przedsiębiorstwie, jak i stworzenie systemu kontroli. Jego zadaniami są wykrywanie błędów, a następnie analiza i ciągłe ulepszanie systemu.
Na kompetencje personelu ZLZ, w oparciu o które dokonywana jest ocena usługi, składają się umiejętności instrumentalne (merytoryczne) i pozamerytoryczne (w zakresie komunikacji, empatii i budowania relacji oraz zaufania). Z punktu widzenia przebiegu obsługi klienta usługę lekarsko-weterynaryjną można podzielić na trzy fazy: wstępną, konsumpcji i końcową (ryc. 2).
Z oczywistych względów największe znaczenie odgrywa etap konsumpcji, w trakcie którego oprócz wiedzy merytorycznej (czynności techniczne, instrumentalne) bardzo istotne są czynności ekspresyjne (relacja, komunikacja). Nie należy jednak zapominać i lekceważyć etapów wstępnego i końcowego, które dopełniają całości procesu realizacji usługi.
W oparciu o powyższy podział w procesie obsługi klientów w ZLZ można wyróżnić obszary:
- przedtransakcyjne (wizerunek, referencje),
- transakcyjne (komunikacja, wiedza merytoryczna i kompetencje miękkie),
- potransakcyjne (rezultat, koszty).
Z punktu widzenia właścicieli zwierząt podział ten znajduje odzwierciedlenie w ich oczekiwaniach przed wizytą w ZLZ (subiektywne wyobrażenie o przebiegu wizyty oparte na dotychczasowych doświadczeniach), w trakcie wizyty (konfrontacja oczekiwań z rzeczywistym przebiegiem wizyty) i po jej zakończeniu (całościowe „doświadczenie”) wizyty.
Właściciele zwierząt budują swoje oczekiwania w oparciu o elementy materialne usługi (trafność rozpoznania, wygląd ZLZ, dostępność usług dodatkowych, zakres świadczonych usług) i dotyczące odczuć – pozamaterialne (obsługa, empatia, indywidualne podejście, delikatność, uprzejmość). I choć właściciele zwierząt kierują się pragmatyz-mem, to bardzo duże znaczenie mają są i podstawą oceny obsługi elementy niematerialne, zwłaszcza relacje z personelem ZLZ.
Mogą zainteresować Cię również
Znajdź swoją kategorię
2811 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 22 kategorii tematycznych
Weterynaria w Terenie
Wiek ma ogromne znaczenie podczas stawiania diagnozy
Lek. wet. Justyna Domagała tytuł inżyniera zootechniki uzyskała w 2016 r., a tytuł lekarza weterynarii – w 2019 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Po studiach swoją wiedzę poszerzała podczas stażu w Szpitalu dla Koni Equivet, w którym później uzyskała zatrudnienie. W latach 2021-2024 swoją pracę skupiała na internistycznym leczeniu koni oraz pogłębianiu wiedzy na […]
Biegunki u cieląt
Choroby układu pokarmowego przebiegające z biegunką stanowią jeden z głównych problemów występujących u cieląt i mogą być przyczyną śmierci w pierwszym miesiącu życia (1, 4, 5). Według europejskich danych literaturowych śmiertelność cieląt z powodu biegunek wynosi od 1,5 do 10% (4). Według innych autorów upadki cieląt z tego powodu dotyczą około 50% sztuk w stadzie […]
Czynniki wpływające na kolonizację mikrobiomu i dojrzałość układu pokarmowego prosiąt oraz jego prawidłowe funkcjonowanie
We współczesnym chowie trzody chlewnej wczesne odsadzanie jest skutecznym sposobem na poprawę produktywności loch, ale może również powodować stres odsadzeniowy u prosiąt. Odsadzanie to jeden z najtrudniejszych okresów w życiu prosiąt, który powoduje u nich ogromny stres i towarzyszy mu uszkodzenie morfologii oraz przepuszczalności jelit, a także wpływa na skład mikrobiomu (50). Ponadto po odsadzeniu […]
Kliniczna odsłona zapaleń jelit u koni
Stan zapalny jelit zalicza się do grupy schorzeń układu pokarmowego, które mogą powodować zaburzenia we wchłanianiu i trawieniu składników odżywczych. Występować mogą lekkie objawy pokarmowe lub też stany zagrażające życiu konia. Objawy wynikające ze stanu zapalnego jelit są wynikiem uszkodzenia, a czasem nawet nekrozy enterocytów, co może skutkować zanikiem kosmków jelitowych. W niektórych przypadkach może […]
Eliminacja zwierząt ze względu na stan chorobowy – przekonaj się, czy musi być dokonywana po potwierdzeniu przez lekarza weterynarii
Ważne Zgodnie z Kelw w uzasadnionych przypadkach lekarz weterynarii może rozważyć możliwość humanitarnego uśmiercenia zwierzęcia. Kto może uczestniczyć w eutanazji zwierzęcia w zlz W przypadku decyzji o eutanazji zwierzęcia w zlz właściciel będzie najczęściej poproszony o pozostanie w poczekalni lub opuści zlz po uzyskaniu decyzji, że zwierzę jest przewidziane do eutanazji. W eutanazji będzie uczestniczył […]
Wiek ma ogromne znaczenie podczas stawiania diagnozy
Lek. wet. Justyna Domagała tytuł inżyniera zootechniki uzyskała w 2016 r., a tytuł lekarza weterynarii – w 2019 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Po studiach swoją wiedzę poszerzała podczas stażu w Szpitalu dla Koni Equivet, w którym później uzyskała zatrudnienie. W latach 2021-2024 swoją pracę skupiała na internistycznym leczeniu koni oraz pogłębianiu wiedzy na […]
Echa 32. Kongresu Bujatrycznego w Cancun
Profilaktyka Kongres był również okazją do zaprezentowania kilku przełomowych produktów immunologicznych, które mają szansę wprowadzić na nowe tory prewencję znanych od lat jednostek chorobowych, sprawiających wiele kłopotów z punktu widzenia odchowu cieląt czy rozrodu. Mowa tu konkretnie o trzech nowych szczepionkach mających zastosowanie w profilaktyce Mycoplasma bovis, Cryptosporidium parvum czy wirusowej biegunki bydła (BVD). Nie […]